اعترف أني تأخرت كثيرا في مشاهدة ذاك المسمى بالضمير العربي..
غير أن ما دفعني اليوم ان أشاهده متلهفا..هو سؤال الأصدقاء عن رأيي فيه أكثر من مرة
حتى أنني توقعت من كلام البعض إني مقدم على مشاهدة ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر..
........
لن أستفيض بالتعليق عى ما شاهدت
غير أني أدون بعض الملحوظات القصيرة
لم أر سببا مقنعا لأن تكون أكثر كلمة تتردد على أذن السامعين في ذاك (الضمير العربي) هي كلمة
(ماتت)
بمشتقاتها
فتارة نسمع (ماتت قلوب الناس) وتارة أخرى (ماتت بنا النخوة)
وأتساءل عن الغاية وراء كتابة كلمات بهذا الشكل الانهزامي المحبط
ويكأن النفوس في حاجة لجرعة مزيدة من الإحباط والهم
......
لا أعلم ..
إن كنت أنا الذي أتمنطق وأتفلسف وأتقعر
أم أن هؤلاء هم الذين يتاجرون بعواطف الناس
لم أستطع أن أفرق أو أميز
إذ رأيت في كلا من المشهدين انهزام الأمة وهوانها
فالمشهد الأول
مشهد العراقيين المعذبين في سجون أبو غريب في منظر من أبشع مظاهر جبروت الحضارة الغربية ولا إنانسيتها
والمشهد الأخر
مشهد كلا من الجميلتين (نانسي) و (شيرين) وقد وقفتا مستنهضتان الضمير العربي أن يصحو ويقوم من سباته غوثا لأمة مسكينة
فإن كان ثمة بارق عزٍ في المشهدين
فهو مشهد المعذبين في سبيل قضيتهم وقضية الأمة
الذي وإن بدا أنه هوانا
إلا أني شممت فيه ما شممت في سير من رفعوا لواء الحق في وجه الطغيان
.......
على قدر ما هزتني مشاهد الهوان العربي هنا وهنا
إلا أن ما غص في حلقي
أن أمد الله في عمري حتى رأيت (نانسي) و (شيرين) و (الشاب خالد) و (لطيفة) قد وقفوا في صعيد واحد
كي يستنهضوا فيّ وفي أقراني كرامة العربي..
وكأنهم (وكأنهنّ) لم يشاركوا يوما في إماتتها ودفنها
حتى أتى اليوم
الذي مشوا فيه في جنازتها
هناك 9 تعليقات:
البربور العربى
الاغنية كئيبة
وضعيفة فنيا
لحن وكلمات وتوزيع
اما المؤدون لها فكما قلت منهم من غيبوا الوعي العربي كثيرا بعريهم
كان ناقص بس نشوف هيفاء معاهم
هي وروبي وما جتش عليهم
ما كنتش تفرق كتير
حتي المعادل البصري للاغنية
تم اختياره بعناية ليصيبك بالقرف والاحباط
عموما دليل فشل الاغنية
انك اذا سمعتها او شاهدتها مرة
لا تستطيع ان تجد اي رغبة لديك لتراها مرة اخري
السلام عليكم
بصراحة انا مشوفتش الاغنية
بس بامحمد انت اختارت من الاسماء (نانسى وشيرين والشاب خالد ولطيفة)
ياترى فى سبب لكده ولا كل المطربين عندك واحد وهما اللى شاركو فى اماتتها ودفنها ومشو فى جنازتها
أرى أن هناك مشكلة أخرى تكمن في موت أذواق الناس ، حتى نسمع كل هذا الثناء والإطراء عليها من المتلقين .
ولكني أعتقد أيضا أنها ليست حالة موات ذوقي ، ولكن حالة جوع فني لما هو جدي في مضمونه ، وعلى ذلك فأي كليب لا تظهر فيه استعراضات ، ويتحدث عن أي قضية ، فهو بالتأكيد يسد هذا الجوع .
ويبقى الخطر الأعظم في ما أطلقت عليه : التكريس لحالة الانهزام والتشرزم
http://aboalqassaam.jeeran.com/archive/2008/3/500238.html
انا مش معترضه ابدا ان الناس دى وحتى لو فيهم هيفاء ومعرفش مين
المهم الهدف من الاغنيه
لما اتعملت اغنيه الحلم العربى كان فيها باقه من المطربين وكانت هايله جدا وانا بحب اسمعها لحد دلوقتى
الى مش قادر يشوف اغنيه ماتت قلوب الناس ومش قادر يشوفها تانى لانها فعلا مؤلمه وبتوجه الكلام لكل عربى وانه شايف اخوة بيتهان ومش بيتحرك
احنا حاسيين بالاغنيه اوى علشان كدا وجعانا
ربنا يصلح لنا حالنا وينصر الاسلام والمسلمين ويحرر المسجد الاقصى
مصطفى الكاربينتار
إزيك يا طبيب؟
سيبك بقى من المدونات والحورات دي
ومبروك على المولودة
اللي انتوا لسة مستوهاش
ومش عايزين تسموها زي ما قلتلكوا
.........
هبة مدكور
لأ انا قلتهم كنموذج يعني
بما إن دول المعروفين وسمعتهم سيئة
........
أحمد أبو خليل
خسئت
.........
هبة
ربنا يكرمك عالتعليق
بس انا معترض
:)
علي رأيك..
مش دول اللي هييجو يعرفوني دوري ويفوقوا ضميري
يكفونا شرهم بس واحا هننتصر باذن الله
أول مدونة يبقى عندك حق فيها.. ربنا يبارك فيك!
بصراحه مدونه انا جعان ده جامده موت واللي كاتبها واحد مش معقول
ياريت نعرفه اكتر
وانت يا محمد عندك حق
بس سيبهم يسترزقه
إرسال تعليق